پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240526
چرا قبر حضرت زهرا(س) مخفي است؟/ برخورد حضرت فاطمه(س) در مواجهه با مشکلات اقتصادي
تاریخ انتشار : 1399/10/08 09:52:01
نمایش : 1369
امام علي عليه‏‌السلام فرمود: فاطمه جان آيا غذايي موجود است که بياوري؟ پاسخ شنيد: سوگند به خداوندي که حق و قدر تو را بزرگ شمرد، سه روز است که غذاي کافي در منزل نداريم و همان مقدار ناچيز خوراکي را به شما بخشيدم و خود گرسنگي را تحمل کردم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سبک زندگي اهل بيت عصمت و طهارت(ع) راهنماي بسيار روشني است براي افرادي که بخواهند به بهترين حيات دنيوي و اخروي دست يابند.
کسب آگاهي درباره مقام اهل بيت(ع) و سبک زندگي شان، وظيفه همه شيعيان است که بايد به آن توجه ويژه شود. سبک زندگي يعني جزئيات روش زندگي، يعني تعامل و نحوه برخورد با ديگران و براي اعمال زندگي ديني بايد انسان هايي چون حضرت زهرا (س) الگويمان باشند. در اين بسته تلاش مي کنيم تا چند جنبه از زندگي ايشان را بررسي کنيم تا هم الگويي نيکو به جامعه ارائه داده باشيم و هم روشي مصداقي براي همه مشتاقان راه حق و حقيقت معرفي کرده باشيم.
 
برخورد حضرت‌ زهرا(س) با مشکلات‌ اقتصادي‌
 
نقل است روزي امام علي عليه‏‌السلام فرمود: فاطمه جان آيا غذايي موجود است که بياوري؟ پاسخ شنيد: سوگند به خداوندي که حق و قدر تو را بزرگ شمرد، سه روز است که غذاي کافي در منزل نداريم و همان مقدار ناچيز خوراکي را به شما بخشيدم و خود گرسنگي را تحمل کردم؛ وَ اَلَّذِي عَظَّمَ حَقَّکَ مَا کَانَ عِنْدَنَا مُنْذُ ثَلاَثٍ إِلاَّ شَيْءٌ آثَرْتُکَ به».
 
 امام علي عليه‌السلام فرمود: چرا اطلاع ندادي؟ پاسخ داد: رسول خدا(ص) مرا نهي فرمود که چيزي از تو درخواست کنم و به من سفارش فرمود: چيزي از پسر عمويت درخواست مکن، اگر چيزي براي تو آورد بپذير و الا تو درخواست چيزي نداشته باش؛‌ نَهَانِي أَنْ أَسْأَلَکَ شَيْئاً فَقَالَ لاَ تَسْأَلِي اِبْنَ عَمِّکِ شَيْئاً إِنْ جَاءَکِ بِشَيْءٍ عَفْواً وَ إِلاَّ فَلاَ تَسْأَلِيهِ» پس از شنيدن سخنان و مشاهدۀ ايثارگري فاطمه عليهاالسلام امام از منزل خارج شد و با وام گرفتن از دوستان، مشکلات خانواده را برطرف کرد. (دلائل‌الإمامۀ ص 3 و 4 و مناقب ص 380)
 
 
 
شيوه تعامل حضرت فاطمه(س) با پدر
 
احترامي که حضرت فاطمه(س) براي پدر خود قائل بودند، در نوع خود بي نظير است؛ براي مثال هنگامي که حضرت علي(ع) براي خواستگاري حضرت صديقه(س) آمده بودند، حضرت زهرا(س) به پدر خود فرمودند: «پدر، نظر شما بر نظر من اولي تر است» و اين يعني احترام و تعامل يک دختر با پدر در سبک زندگي اسلامي. اين در حالي است که برخي از فرزندان به دلايل مختلفي از جمله پدر و مادر را فراموش کردن (چه در قيد حيات و چه بعد از مرگ)، رعايت نکردن احترام آن ها و ... عاق والدين مي شوند.
 
 
 
شيوه ارتباط حضرت فاطمه(س) با فرزندانش
 
اگرچه فرهنگ سنتي در بسياري از خانواده هاي ايراني کار مرد را در منزل نکوهش مي کند اما دانستن اين نکته که حضرت علي(ع) در امور منزل مشارکت جدي داشتند بسيار جالب توجه است. اميرالمومنين (ع) با اين که مرد کارزار و فردي اجتماعي و سياسي است، مشارکت زيادي در منزل دارد و در اموري مثل نظافت منزل، رتق و فتق امور فرزندان، کمک به پخت غذا و ... با فاطمه زهرا(س) همراهي مي کند. در بحث مادري هم ارتباط حضرت زهرا (س) با فرزندان، ارتباطي عميق و قابل الگوگيري است. روايت هاي زيادي از رفتار مادرانه ايشان وجود دارد شامل: در آغوش گرفتن فرزندان، آموزش دادن، قصه گفتن و بازي کردن با آن ها که همه در زمره آموزه هاي نوين روان شناسي به شمار مي رود. اين ها چيزهايي است که کهنه نمي شود و مادران امروز به آن نياز دارند. امروز شاهديم مادراني به صورت فانتزي کودکان خود را بزرگ و بچه ها را از روابط گرم مادرانه محروم مي کنند.
 
حضرت زهرا(س) الگويي نمونه در همسايه داري
 
ميزان توجه حضرت زهرا(س) به همسايگان شان به حدي بود که گاهي فرصت نداشتند براي خودشان دعا کنند. اين نکته مسئوليت اجتماعي ايشان را نشان مي دهد. 
 
بهترين کاري که يک نفر مي تواند در حق دوست و افراد مهم زندگي اش انجام دهد دعا و درخواست نيکي و خير است زيرا کسي که در حق ديگري خيري را بخواهد پس به صورت عملي نيز پيگيري مي کند و خواستن خوبي ديگران باعث شکل گيري محبت عميق مي شود. مسئوليت اجتماعي يعني من مسئوليت مسائل مربوط به جامعه و همسايه ام را مي پذيرم و تلاش مستمر مي کنم.
 
 
 
آخرين توصيه‌هاي حضرت زهرا به امام علي(ع)
 
اي علي، من مي‌دانم که تو بعد از من نمي‌توانى ازدواج نکنى، يا على! اگر ازدواج کردى يک شب و يک روز نزد زوجه‏‌ات و يک شب و يک روز پيش فرزندان من باش. اي على! به صورت حسن و حسينم فرياد نزنى، زيرا ايشان يتيم و دل‌شکسته هستند.
 
ديروز بود که حسنين من، جد بزرگوار خود را از دست دادند، امروز هم مادر خود را از دست مي‌دهند. واى بر آن امتى که حسنين مرا مي‌کشند و با ايشان بغض و دشمنى مي‌ورزند. آنگاه اشعارى را خواند که اول آنها اين است:
 
1 ــ اگر گريه مي‌کني بر من گريه کن اى بهترين هدايت‏‌کنندگان، و اشک بريز که روز فراق رسيد.
 
2 ــ اى همسر بتول، من درباره نسل خود به تو سفارش مي‌کنم، زيرا که ايشان همدم اشتياق هستند.
 
3 ــ يا على! براى من و يتيم‌هاي من گريه کن، مخصوصاً قتيل کربلا را فراموش نکنى. ابْکِنِي وَ ابْکِ لِلْيَتَامَى وَ لَاتَنْسَ قَتِيلَ الْعِدَى بِطَفِّ الْعِرَاق‏.
 
4 ــ ايشان مفارقت مي‌کنند و يتيمانى حيران و سرگردان مي‌شوند، خدا امضاء کرده که روز فراق است.
 
حضرت امير به زهراى اطهر فرمود: اى دختر رسول خدا! تو اين مطلب را از کجا مي‌گويي، در صورتى که وحى خدا از خاندان ما قطع شده است؟
 
فاطمه اطهر گفت: يا على! من الساعه خوابيدم و پدر بزرگوارم را ميان قصرى از درّ سفيد ديدم، موقعى که مرا ديد فرمود:
 
اى دخترم! نزد من بيا، زيرا من مشتاق تو هستم. گفتم: پدر جان! به‌خدا قسم که من بيشتر شوق ملاقات تو را دارم. پدرم فرمود: تو امشب نزد من خواهى بود، پدرم شخصى راستگو است و به وعده خود وفا خواهد کرد.
 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html